.jpg)
Da Capilla ao Taller
A
capela que houbera en Santomé, puido estar onde está agora a fonte do Cruceiro.
Non existen datos do tempo que estivo aí nin a ninguén que a recorde, polo que
a mellor proba da súa existencia podería ser o nome que lle quedou ao lugar. As
que si recordarían algo, si falaran, serían as pedras coas que se construíron
algunhas das casas da zona, hasta non sería de estrañar que algunha desas
pedras pertencera a propia capela.
Nunha
desas casas, fai xa tempo en ruínas, crese que viviu a familia Villar/Álvarez.
Clemente Villar Dieguez, fillo de Tomás e Manuela, casou, 23/11/1896, na igrexa de Cartelle con Emilia Álvarez Pérez, 15/2/1868, filla de Genaro e Matilde.
Fillos do matrimonio serían: Xulia, 5/2/1897,
Carme, 4/5/1898, e Antonio. A Xulia
recórdase vivindo ao lado da fonte nunhas condicións bastante precarias. Logo estivera
un tempo na que fora a escola vella, pero os últimos anos da súa vida pasaríaos
na casa reitoral ao quedar esta baleira pola marcha do último cura que estivo
na parroquia. Carme sería a segunda muller, das tres, que tivera Manolo do
Mesón, con quen tiveron un fillo e unha filla. Antonio faleceu aos vinte anos,
xunto co seu pai de sesenta, nun incendio ocorrido en Oleiros (Castrelo de Miño), ver
nota do Progreso de Pontevedra, 7/10/1929.
.jpg)
Clemente tiña unha irmá, María, 6/12/1857, que resultara ser a nai de
Antonio do Souto, (home da tía Otilia). Emilia tiña dous irmáns mais:
Cristalina, 21/11/1863, e Evaristo, 17/4/1865. Xulia nunca chegou a casar
pero fillos tivo varios; recórdase a Emilia, Euxenio e Darío. Emilia e Darío
fóranse sendo novos para Madrid; Emilia casou e tivo familia mentres que Darío
morrería na Capital. Euxenio casou cunha muller de Reza, preto de Ourense.
Si houbese que falar de personaxes pintorescos, ninguén mellor que Xulia. Nin
a soidade na que vivía nin a súa pobreza serían inconvenientes para
relacionarse e conxeniar con calquera que se atopase no seu camiño. O seu
carácter optimista, a súa soltura e o seu descaro, ocultaban o estado real
dunha muller que puido chegar a ter sete fillos sendo solteira, nunha época en
que ese tipo de feitos podía deixar unha pegada na mais valente. Outra cousa que
a caracterizaba era un perfume que usaba con olor a pachuli que, mesturado co que desprendía o seu propio corpo, facía
que as dúas fragancias quedasen
impregnadas durante horas na casa onde houbera estado ou na rúa pola que
acababa de pasar.
Xulia
non era peor nin mellor que calquera pero era diferente a todos. Si houbese
sido artista, sería Lola Flores e si fose reina sería María Antonieta. Pero
Xulia non nacera para ser artista e o seu reinado quedaría limitado a casa da
Capilla. Estar considerada como pobre de
solemnidade, serviríalle para beneficiarse dalgúns servizos sociais, como
médico, medicinas ou ingresos de balde nalgún hospital, pero a súa saúde e
forza de vontade aínda lle permitiría saír a gañar algún xornal e asistir ás
vendimas do Ribeiro con preto de oitenta anos.
Do
outro lado da fonte, nunha vivenda tamén en ruínas e moi reducida, viviran
Herminda e Pepe Motora; se cre que aí nacerían tamén os dous fillos que tivo a
parella. Da familia de Herminda xa se comentaba algo no capítulo (IX); cando
queda viúva ten outra filla, (Lucita), cun mestre de Celanova que daba clase na
escola vella e paraba de pensión na
súa casa do Fondo do Lugar.
Pegada ás escaleiras desa casa estaba a cociña da tía Celsa, a vivenda
quedaba xusto en fronte. Celsa Febrero Gonzalez, filla de Flores e Gumersindo,
casara con Alfredo Martinez Orozco, fillo de Venancio e Rosa e tiveron seis
fillos: tres mulleres e tres homes. Tanto dos pais de Celsa como os de Alfredo
xa se falaba en capítulos anteriores.
A
casa que aparece na foto da cabeceira é coñecida desde fai tempo como (da tía
Otilia) pero, moito antes de que Otilia fose a propietaria, esa vivenda tivera
outros donos que estaban considerados como a familia mais “rica” do pobo.
Otilia Telle Rodriguez de Mirós (Santa Baia) casou na parroquia de Santa
Eulalia de Anfeoz con Antonio Armada Villar, 18/1/1890, de Santomé, fillo de Juan Armada e María Villar; o
matrimonio tivo sete fillos, tres mulleres e catro homes. Antonio era irmán da
tía Isabel.
.jpg)
Sempre
cara ao Taller, a casa que seguía á de Otilia era a do tío Regalo. Pedro
Regalado Gonzalez Pérez, 13/5/1883, fillo
de Juan Gonzalez (Juanito) e Pascua
Pérez, casou, 18/1/1916, con María
Martinez Gonzalez, 2/12/1886, filla de
Fernando Martinez e Martina Gonzalez; o matrimonio tivo dúas fillas. Irmáns de
Regalo tamén eran: Flores, Xosé, (Brasileiro),
Pura, María e Fidelina. María tivera nove irmáns dos que catro: Estrella,
Florinda, Ramón e Vítor morreran ao pouco de nacer, os outros eran Venancio, Estrella,
Rafael e Xaime.
.jpg)
Fronte á do tío Regalo estaba a vivenda do tío
Vito; a cociña e o palleiro tíñana un pouco mais adiante, lindando xa co
Taller. Vítor Martinez Orozco, 17/7/1897,
fillo de Venancio Martinez e Rosa Orozco, casou con Isolina Olleros Diéguez,
filla de Eudosia e Cosme e tiveron unha filla. Da familia de Vítor xa se veu
falando en escritos pasados. O apelido Olleros é a primeira vez que aparece, a
pesar de ser bastante común en Santomé desde fai mais de 350 anos; deste
apelido falarase algo mais cando toque pasar polas Airas, que ven a ser alí
onde habitaron e aínda habitan algúns dos que o levan.
Cando
facía apenas quince anos que fora inaugurado
o cemiterio de Santomé, construírase unha sepultura pegada ao muro da parte
Norte que chamaba a atención polo seu cercado feito cun enreixado de ferro, coa
súa porta de acceso pechada sempre con chave. Dentro dese recinto e nunha
escultura en pedra labrada, aínda hoxe se pode ver unha lápida de mármore coa inscrición:
«Luzdivina
Ballesteros Pérez, falecida o 17 de novembro de 1918 a idade de 31 anos». Os propietarios do sepulcro eran, aínda seguen
sendo, os familiares da tía Otilia, pero esta familia non tería ningún tipo de
parentesco coa moza que aparecía alí inscrita. ¿Como explicar entón que ese
epitafio se mantivese tanto tempo na mais rechamante, ostentosa e seguro que
tamén custosa sepultura do cemiterio daquela época?
.jpg)
Luzdivina, 19/8/1886,
era filla de Anxel Ballesteros Villar, 1/3/1857,
e Antonia Pérez Bande, 2/9/1854. Os
pais de Anxel, eran de Terzas. O pai de Antonia era de Santomé e súa nai de
Ramiras. Anxel con 25 anos e Antonia con 28, tiveran que pedir dispensa por
cuarto grao de consanguinidade, para casar na igrexa de Cartelle, 6/5/1882; as testemuñas da voda foran
Don Antonio Bande Villar (cura nacido en Terzas) e os irmáns deste: Xenaro e
Florencio. O matrimonio, ademais de Luzdivina, terían outro fillo: Andrés
Avelino, 13/7/1888.
No ano
1918 morreran en Santomé dezaoito persoas a consecuencia da peste negra. Contaba unha filla de
Antonio Caravel que seu pai e Luzdivina foran os encargados de preparar e enterrar á maioría dos que
morrían, coa intención de evitar outros contaxios. O Caravel só tiña dezaoito
anos e salvárase da pandemia, pero Luzdivina acabaría pagando coa vida a súa
colaboración e o seu altruísmo, sendo recordada como a vítima número dezaoito e
última do ano da peste.
Non se
sabe de onde lle puido vir a “riqueza” aos pais de Luzdivina pero, o mesmo
Caravel dicía que era unha casa onde se comía ben e sempre había rosquillas.
Ademais se sabe que o matrimonio apadriñara a mais dun recen nacido e foran
testemuñas nalgunhas vodas, feito este que adoitaban facer xentes cun mellor status económico e social. Alguén que
resultaría agraciada con estes padriños, fora unha nena de Mirós (Santa Baia);
a nena chamábase Otilia e, algunha razón tería que haber para que un matrimonio
de Santomé acabase apadriñando a aquela criatura nacida a varios quilómetros de
distancia do seu pobo.
O pai de Luzdivina xa morrera uns anos antes
polo que, ao quedar soa, Antonia acabaría traendo a Otilia para que lle axudase
nas faenas da casa. A rapaza debía de andar polos trece ou catorce anos cando
ven vivir a Santomé, onde se acabaría quedando para o resto da súa vida. Cando
morre Antonia déixalle todo o que tiña, que non sería pouco, a súa afillada, e
Otilia acaba casando con Antonio (do Souto) e tendo a descendencia que os seus
contemporáneos chegamos a coñecer.
A
sepultura fórase quedando pequena á medida que a familia tamén ía a menos e, no
lugar daquel mausoleo a Luzdivina,
construirían un panteón para acoller aos que ían perecendo, aínda que
conservando escultura, lápida e enreixado. Pouco importaba agora que fosen ou
non parentes, nese final e nese lugar acabarían formando todos a mesma familia. O memorial en lembranza a
Luzdivina segue aí pasados mais de cen anos, mentres que a súa historia permanecerá
sempre que alguén a queira contar, ou escribir, aínda que só sexa parte, para
que algún día puidera ser lida nun blog
da Moradella.
.jpg)
Texto por Luis de Olimpia
Moradelha editora