Dito 117 : Familias, casas e cousas (XIII)

 


Familias casas e cousas (XIII)

   Pola Carreira Branca


A orografía de Santomé desde 1960 podería haber cambiado substancialmente si a estrada de Xestosa se houbera feito polo seu lado oriental, como se proxectara nun principio, e non polo occidental como se acabaría facendo. Habería mais que un motivo para que así ocorrese, pero o principal fora a influencia ou o poder dalgúns veciños que tirarían mais para ese lado co solo interese de que a nova vía lles pasase mais preto das súas casas. Como queira que fose, dende o Picoto dos Corvos hasta a igrexa, o aumento da construción de casas do lado do pobo que se fixo a estrada sería moi notable, mentres que do outro lado apenas houbera cambios.
Aínda que a día de hoxe son poucos os que a nomean, xa se chamaba Carreira Branca no Catastro de Ensenada (1752), a rúa que vai da Castiñeira ao Mesón, así como as centeeiras e viñas que se estendían hasta a Ferrañeira ou o Anquedo. Ese camiño, ademais de vía de servizo para xentes, gandos e carros, tamén o usarían os veciños de Ramiras para visitar as tendas e bares do pobo ou como camiño de paso cara á feira de Cartelle. Na foto da cabeceira aparece o que foi muro e porta de patio dunha vivenda situada contra a metade desa rúa; a zona leva  abandonada desde fai mais de cincuenta anos e sería coñecida como casa da Poteira. Para saber algo mais das familias que habitaron nese lugar, habería que retroceder preto de dous séculos.
    
Antonio Rodríguez Lamela de 23 anos, fillo de Bonifacio e Xosefa, e Carlota Armada Dieguez de 20 anos, filla de Eugenio e Vicenta, casaron na igrexa de Cartelle, 2/12/1880. O matrimonio tivera sete descendentes: Cándido, 13/10/1881; María Gelina, 11/8/1886, Faleceu no Nadal de 1887; María, 26/6/1888; Xaime, 6/11/1891; Hortensa, 8/6/1894; Manuel, 13/7/1896 e Etelvina, 10/5/1898.


De Cándido se sabe que estaba en Cuba o 23/12/1916, xa que consta que asistira como testemuña á voda de Remigio Mosquera (Rubio) e Florínda Gonzalez, celebrada nesa data na cidade da Habana. De María e Xaime non hai mais datos. Hortensa fórase de moi nova a servir como criada á casa do Rubio de Sabuz, pobo entre Outumuro e Santa Baia. O tal Rubio chamábase Manuel Sousa Santamaría, estaba casado e tiñan tres fillos. Cando lle morre a muller volve a casar na igrexa de Santa María de Reza, 12/11/1914, desta vez con Hortensa, coa que tivo seis fillos mais; unha desas descendentes sería Esperanza, muller de Pepe Motora. Manuel tamén estivera unha temporada en Cuba; cando retorna  quédase a vivir nesa casa facéndolle compañía á súa nai e á irmá mais nova, Etelvina. Mais tarde acabaría comprando un alambique co que andaría a facer augardente para os veciños do Lugar e pobos do seu arredor que o solicitasen, de aí o alcume Poteiro/Poteira, polo que serían recoñecidos, tanto Manuel como Etelvina.
   
Esperanza debía de ser unha moza de apenas vinte anos cando se ven vivir a Santomé para acompañar a súa tía que quedara soa despois do falecemento de Manuel. Pepe Motora tamén había quedado sen a súa compañeira, Herminda, e vivía cos seus dous fillos na casa da Capilla. Logo de casar con Esperanza, iríanse todos a vivir á casa da Poteira. O matrimonio aínda acabaría tendo catro fillos mais: dúas mulleres e dous homes.
    
Sempre pola Carreira Branca cara o Mesón, as únicas construcións que había en 1950 eran: pola esquerda, os arredor de trinta canastros que chegaban hasta esa mesma casa e a vivenda da familia do tío Benxamín, mentres que pola dereita estaba o palleiro da tía Consuelo (Civiles), o de Eladio Petolo, este preto xa do Anquedo, a casa de Serafina e a bodega/palleiro da tía Saladina; o demais eran eixidos, viñas ou centeeiras.
    
Aínda que sería coñecida como casa de Serafina, esa vivenda fixérana e viviran nela unha temporada Xesús de Evaristo e a súa muller Adela, e sería só cando o matrimonio decide irse a vivir a Barcelona, que lla acabarían vendendo a Avelino (Pelotas) de Seixadas, quen facía pouco, casara coa única filla de Serafina, Rosa, e estarían a vivir na casa da tía Marabillas da Oliveira. O matrimonio tivo dúas fillas. Como xa se comentaba no capítulo (V), Serafina era a primoxénita dos cinco fillos que tiveran Marabillas  de Santomé e Nicanor de Terzas.
   
Tamén na Oliveira, na casa da tía Estrela, quedáranse a vivir Benxamín e Felicitas despois de casar, mentres non remataran a que estaban a facer na Carreira Branca; alí tamén puideron haber nacido os seus tres fillos: dúas mulleres e un home. Felicitas era unha das dez fillas/os que tiveran Estrela e Bautista, dos que xa se falaba no capítulo (VII). Benxamín nacera en Terzas, irmáns del tamén serían Gabino e o home de Dolores Barqueira que morrera na guerra.
   
Xa no Mesón, despois da casa de Benxamín había unha finca cercada que remataba no camiño e na que fora vivenda de Secundino (do Mesón). Esa propiedade era do tío Delmiro e vendéralla a súa filla Celsa a Secundino. Anos mais tarde acabaríana adquirindo Sara e seu home Xosé (Portugues), onde construirían a casa que permanece actualmente. Secundino era un dos catro fillos que tiveran o tío Venancio e a súa muller Rosa;  nunca chegou a casar pero estivera convivindo algún tempo con María, irmá de Serafina, e logo con Fidelina, filla do tío Juanito. Tampouco deixou descendencia.
   
Pegada á casa de Secundino, e dun lado e doutro da rúa do Mesón, estaba a da familia (Bolero). Para saber algo mais dos seus orixes, habería que lembrar ao matrimonio celebrado na igrexa de Cartelle, 4/2/1897, entre Manuel Armada Pérez, fillo de Juan e Agustina, e Bernarda Yañez Armada, 17/2/1871, filla de Gregorio e Avelina. A parella tivo catro fillos: Camilo, 18/10/1897, Benito, Asunción e María. Asunción foi a última en vivir na casa do Mesón, quen lla acabaría vendendo a Pancho e Eudosia logo de irse a vivir á Bouza, onde casara cun garda de montes, (Fankín). María casou con Agapito Cacheiro (Barbeiro) de Terzas, onde tamén acabaría vivindo.
   
A vida de Benito acabaría sendo mais curta, e tamén mais dramática pero, non vai ser aquí onde se relate a súa historia, xa que se comentaba parte dela no dito 32 deste blog co titulo herdeiros da Cruz, publicado o 27/11/2019. Como en Santomé xa non queda ninguén que poida recordar aquel mozo de pouco mais de trinta anos cando lle ocorreu a súa desgraza, 30/09/1933, ben é certo que a maioría lembrarano polo que lle contaron os seus devanceiros, aínda que con variadas versións de cómo puido acontecer, achéganse aquí unhas notas que saíran publicadas na prensa da época:

La Región 2/9/1933 --- La Zarpa 3/9/1933 --- La Región 14/9/1933
   
A Carreira Branca prestaríalle, aínda lle segue prestando, outro gran servizo ao pobo dende 1954, que é cando se leva parte da auga do Barreiro á recen feita fonte do Cruceiro. Polo medio desa rúa, igual que toda a que segue cara fonte e a que ven do Barreiro, sería escavada unha gabia polos veciños que, nalgún caso podía chegar a ter varios metros de fonda, para ir colocando unhas tuberías de barro que habería que ir empatando con cemento, metro a metro. Na escavación participaran unha morea de homes, mozos e vellos, de Santomé, que daquelas abondaban bastante, sen mais interese que axudarse uns aos outros. Para a colocación da tubería e construción de arquetas recórdase, entre outros, a Xosé Monea, Benito da tía Otilia e Antonio Capitán.

La Región 3/10/1954

A nota de prensa que se publicaba por aqueles días non fai ningunha referencia á colaboración dos veciños do Lugar, mentres que non ten reparo en nomear a Franco e a Falanxe como os verdadeiros artífices ou promotores da obra, cando o único que fixera a Falanxe fora colocar a placa que aparece no medio da fachada da fonte para que resaltase o seu símbolo: o xugo e as frechas, símbolo que, fai tempo, algún axitador ou subversivo se encargaría de facer desaparecer raspando naquel cacho de mosaico .




Texto por Luis de Olimpia





Moradelha editora





Publicacións populares deste blog

Dito 122 : De Ensenada aos nosos días

Dito 113 : Familias, casas e cousas (IX)

Dito 118 : Familias, casas e cousas (XIV)

Dito 121 : O mellor e único amigo do Tolo

Dito 115 : Familias, casas e cousas (XI)

Dito 106 : Familias, casas e cousas (IV)

Dito 112 : Familias, casas e cousas (VIII)

Dito 87 : O que se sabe e o que se supón que poido pasar

Dito 116 : Familias, casas e cousas (XII)