Dito 118 : Familias, casas e cousas (XIV)

 


Familias casas e cousas (XIV)
   …E no Mesón


Mesón, segundo a RAE: Hospedaxe pública onde por diñeiro dábase albergue a viaxeiros, cabalerías e carruaxes. Con esta lóxica e tamén algunha imaxinación, o lugar de Santomé chamado desta maneira puido acoller, tempos atrás, un establecemento dedicado a algúns destes servizos tendo en conta a súa situación estratéxica. Se sabe que a ruta mais curta para viaxeiros, xentes con oficios, ambulantes ou moinantes, partindo de Macendo, Sande ou Cartelle cara Ourense, serían os dous camiños que se xuntaban no Marco: o que pasaba entre Reigoso e Baldaríz e subía por Crava-Dentes hasta a Salgueira, e o que procedía do Palmeiro pasando polos Pereiros, que na Bouza se repartía en dous ramais: un cara os pobos da parroquia de Macendo e outro cara Santomé; este ademais sería o mais transitado polos seus veciños para ir e volver da Vila (Ribadavia).

Para seguir cara Ourense ou tirar cara o Val Da Rabeda, entre Sabucedo e Loiro, onde se iría cos carros de bois en busca do barro para a elaboración das olas, habería que pasar polo Mesón, os Feás e as Empozadas, onde o camiño se dividía en dous: o que subía pola Pedra Furada, as Sete Buratas e a Costa Rubia e o que seguía cara as Teixugueiras pasando por Niño de Groi. Este tamén se acabaría usando mais tarde par levar as toradas de piñeiros á fábrica da Seara e volver coas táboas xa serradas para casas e palleiros en construción ou reformas.



As vivendas que aparecen na foto da cabeceira, agora reformadas e con propietarios diferentes, pertenceran todas a unha mesma familia a mediados de 1800. Gregorio Yañez López, fillo de Xosé e Dominga casou na igrexa de Cartelle, 2/3/1859, con Avelina Armada Dieguez, filla de Eugenio e Vicenta. O matrimonio tivo 7 fillos: Francisco, 7/3/1860, Vicente, 22/9/1861, Emilia, 22/11/1863, Antonio, 30/10/1867, Bernarda, 17/2/1871, Xosé Benito, 6/7/1874, morreu 13/10/1874 e Crisanto, 2/4/1876, morreu no outono de 1877.

Francisco casou en Cartelle, 11/2/1902, con María Estevez Febrero, filla de Xosé e Xenerosa; ao matrimonio sábeselle de tres fillos, o mais recordado é Manolo do Mesón. De Vicente e Antonio non hai mais datos. Emilia, de trinta e oito anos, casou na igrexa de Cartelle, 19/5/1902, con Delmiro Gonzalez Yáñez de vinte e seis, fillo de Constantino e Caetana; o matrimonio só tivo unha filla, Celsa. Sería mais grande a descendencia de Celsa e seu home Senén: doce fillos, dos que seis naceran na súa casa do Cruceiro, mentres que o resto xa nacerían en Cartelle. Cando queda viúvo, Delmiro volve a casar, desta vez con Estrela Martinez (tía Estrela).


Da familia de Bernarda e da súa vivenda, a casa da esquerda da foto, falábase no capítulo anterior. A que aparece no medio, agora de Rosa de Herminio, foi vivenda e negocio de carnicería do tío Delmiro. Da familia de Carme e Herminio tamén se falaba no capítulo (II). A porta que se ve á dereita da casa de Rosa, é unha das entradas ao patio e vivenda que foi do tío Manolo do Mesón. Case todos os membros desta familia, incluído Manolo, emigraran a Arxentina; a nai e dous fillos nunca retornaron, mentres que Manolo volveu casado con Escravitude, unha muller de Lugo que coñeceu en Bos Aires; dese matrimonio tiveron dous fillos: Armando, que acabou tendo familia e vivindo en Madrid e Pancho que casou con Eudosia. Cando queda viúvo volve a casar cunha irmá de Xulia da Capilla chamada Carmen coa que ten dous fillos: Maruxa e Antonio; o tío Manolo do Mesón aínda tería tempo de casar unha terceira vez, agora con Francisca Gonzalez. Esta vasta familia, Yáñez/Armada, aparte de compartir os apelidos, tiveran outra cousa en común: tanto Francisco, como seu fillo Manolo, seu neto Pancho e seu parente Delmiro, chegaran a ter o oficio de tablajeros (carniceiros)

A terceira muller de Manolo do Mesón chegara a Santomé acompañando a seu irmán Antonio e xa nunca se marcharía. Antonio Gonzalez Gonzalez (Mario) de 48 anos, de San Gines de Lobeira, fillo de Marcelino e Balbina, casou en Cartelle, 6/2/1940, con Amparo Villar Gonzalez de 37, filla de Ausencio e Cristalina; o matrimonio non chegou a ter descendentes. A súa casa era a última que había subindo polo camiño que ía a Ramiras, onde fixeron a súa Pepe e Arbolínda; mais que casa era un palleiro que adaptarían a vivenda nunha reforma que lles fixera Antonio Capitán.

Tamén esta podería ser a historia última da serie familias casas e cousas. Vai facer un ano o día dos Santos Inocentes, vaia data para empezar algo serio, da publicación do primeiro capítulo. Preto dun ano mergullado en centos de paxinas de tomos centenarios, co fin de descifrar textos escritos nunha letra difícil e cunha caligrafía complicada. Tratar de descubrir a parentela ou a orixe de hasta tres ou catro xeracións de setenta e sete familias nunha época, 1852-1901, que xa ninguén recorda, salvo o que lle puideron haber contado algúns dos seus devanceiros. Setenta e sete núcleos familiares que podían acumular preto de catro centos veciños, que ao principio se pensaba dividir en trinta capítulos e que se acabaría reducindo a catorce, o que puido levar a que algúns quedasen demasiado cargados de nomes e datas.

Aínda así, nada disto se podería conseguir sen as frecuentas visitas ao Arquivo Histórico Diocesano de Ourense, onde se conservan os exemplares nos que, nesa franxa de tempo, foran inscritas polos diferentes curas que rexeran a freguesía de Cartelle: 362 actas de bautismo e 175 de vodas, só de Santomé; que ademais habería que rebuscar e distinguir entre o resto das actas dos nove pobos que compoñían a parroquia. E con todo, aínda quedaría mais dunha cuarta parte dos nacidos ou casados sen poder identificar ou vincular con ningún dos familiares publicados.

Nalgún destes escritos, xa se comentaba a dificultade que supoñía o feito de emparentar a varios dos que aparecían naqueles escritos por non ter acceso aos libros de Santomé que, como tamén se dixo, empezara a exercer como parroquia en 1904; aínda non se perderon de todo as esperanzas de que algún día se consiga. Outra razón que podía explicar o non atopar seguimento daquelas xentes, podería estar na emigración. Se sabe que familias enteiras marcharon para Arxentina, Brasil ou Cuba e nunca regresaron, ou si o fixeron nunca acabarían tendo descendentes no pobo. Incluso tamén habería casos de veciños que, nacendo en Santomé, acabaran casando e tendo familia en calquera outro lugar.

Aparte da “sorte” de haberse atopado co Arquivo do seminario de Ourense, non sería menor a de poder contar coa axuda de varios colaboradores/as do pobo para asociar, relacionar ou vincular membros dalgunha familia daquela época coas que chegamos a coñecer. A destacar Eladio da Cruz que, hasta o seu falecemento, fai agora un ano, sería un arquivo mais da historia de Santomé e pobos derredor. Nomear tamén a dúas mulleres que viven e gardan na súa memoria tantas ou mais familias, casas e cousas como foron aparecendo nestes capítulos: Pepa Da Costa e Etelvina Olleros. Gracias Veciñas, Amigas.

Calquera parecido dos catorce capítulos que compoñen esta historia con persoas, vivas ou mortas, casas, en pé ou en ruínas e situacións particulares dentro da propia historia ou relacionadas con ela, sería froito da simple e omnipresente realidade.

No letreiro que intenta ler o tipo da foto poñía: Escuela Nacional de Santo Tomé.

Texto por Luis de Olimpia




Moradelha editora




Publicacións populares deste blog

Dito 122 : De Ensenada aos nosos días

Dito 113 : Familias, casas e cousas (IX)

Dito 121 : O mellor e único amigo do Tolo

Dito 115 : Familias, casas e cousas (XI)

Dito 106 : Familias, casas e cousas (IV)

Dito 112 : Familias, casas e cousas (VIII)

Dito 87 : O que se sabe e o que se supón que poido pasar

Dito 116 : Familias, casas e cousas (XII)

Dito 117 : Familias, casas e cousas (XIII)