Dito 71 : Nos cárceres de Franco
A Odisea
de Petolo
«Cando
estabamos nos “maquis”, comiamos mellor que cos campesiños porque, o pobo
francés, ao principio non comprendía o que eran as guerrillas, pero cando viron
que eran unha forza de liberación, entón si, o pobo envorcouse en axudar as
guerrillas. Hai que dicir que na nosa xuventude estivemos na Guerra Civil en
España, na Segunda Guerra Mundial en Francia, nas guerrillas, e despois pasamos
os Pirineos para aquí; eu pasei o 18 de outono de 1944 e o día 11 de novembro
caín preso polo garda civil e leváronme ao cárcere de Torrero (Zaragoza).
Andabamos polo monte de noite, e de día
estabamos quietos para que non nos localizaran. Claro, había xente que estaba de
acordo con nos e outra que non, e a nos perseguíanos a garda civil, os
falanxistas, o exercito, todos; e pensamos que nos denunciaron os veciños de
algún pobo por onde pasamos».
O 19
de outono de 1944, entre tres e catro mil guerrilleiros entraron no Val de Arán
coa intención de crear unha cabeza de ponte en territorio español, pensando que
unha vez comezada a invasión, os aliados axudaríanlle a derrubar o goberno de Franco. A maioría dos
que ían participar na Reconquista eran republicanos exiliados españois membros
do maquis francés que habían sido
protagonistas da liberación da ocupación de Alemaña no sur de Francia.
En
realidade se di que serían mais de 12.000 os homes que, entrando por lugares
diferentes dos Pirineos dende o día 3 de outono e comandados por Xesús Monzón,
dirixente do PCE e fundador da Unión
Nacional Española (UNE), terían o obxectivo de conquistar algunhas poboacións
da rexión e establecer a capital da Terceira República en Viella e alí esperar
o apoio dos aliados.
Non
se sabe exactamente por onde poido entrar Serafín, pero ben poido haber formado
parte dos 4.000 que se di que entraron preto de Viella, probablemente por Les,
ou Eth Portilhòn nos Altos Pirineos, o certo e, como contaba el, que pasarían
solo 24 días desde que entra hasta que cae preso.
Nunha
entrevista que lle fixeran a Almudena Grandes durante a presentación do seu
libro Inés y la alegría, aseguraba que a historia do Val de Arán «era conveniente
para todos que non se coñecese», que non existía unha versión oficial dos
feitos por parte dos membros do PCE nin por parte do bando franquista. E que
tampouco aquela operación fora recollida polos historiadores británicos ou
soviéticos posto que, «a ninguén lle conviña que se contase».
Os franquistas quixeran ocultalo porque, foi
«unha humillación e un susto de morte para o réxime», mentres que para os
dirixentes do PCE, sería para «non eloxiar a Monzón, o usurpador».
Ademais, segundo a policía francesa da época,
a UNE era unha «organización terrorista española formada por elementos do
antigo exército republicano, comunistas, anarquistas e socialistas que tiña
como obxectivo unir aos seus compatriotas no desexo de restaurar a República».
«Na
cadea de Torrero estiven 21 días nun calabozo, empotrado como si fora un bicho,
que eu prefería que me mataran porque, eles querían quitar dun o que un non lle
podía dicir porque ía en contra miña, de como son eu. Hai veces que o home, si
se aferra a non falar, péchase e non fala, eu tiven a sorte que non falei. Neses
21 días, as torturas eran ás tres ou catro da mañá todos os días. Eu estaba moi
forte daquelas e aguantei, e teño golpes que aínda hoxe me resinto deles. No
consello de guerra ao que fun sometido por rebelión militar, pedíaseme pena de
morte ou cadea por 30 anos. Como o meu expediente era limpo, porque eu loitei
na guerra contra Franco, si, pero detrás de min non deixei ningún rastro malo,
porque era un home limpo que sabía polo que loitaba».
«Ulises descende ao Hades para falar con Tiresias, atópase
con Aquiles e fálalle desta maneira:
Aquiles, fillo de Peleo, ningún home é máis
feliz que ti, nin dos de antes nin dos que veñan; pois antes, cando vivo,
honrabámoste igual que aos deuses, e agora de novo imperas poderosamente sobre
os mortos aquí abaixo. Conque non te entristezas de morrer, Aquiles.
E Aquiles respóndelle:
«En
febreiro de 1946, fusilaban en Madrid a once camaradas meus; ao Coronel
Cristino e outros compañeiros mais, eu coñecía persoalmente a Cristino e algún
mais dos que mataron, e a min se ve que
me mandaron para Madrid para fusilarme naquela época pero, pola razón que fose
non o fixeron e quedeime en Carabanchel. Unha cadea moi dura, había demasiados
homes, moita fame, moitos piollos, miseria, de todo.
Presos políticos eramos mais
de 7.000 e tíñanos separados dos civís. A noite dos fusilamentos daqueles
camaradas, un grupo no que eu estaba negámonos a poñernos firmes á hora da
baixada da bandeira e había un xefe de servizo, chamábanlle o Pelines, e tíñano
para que vixiara aos que non obedecían as ordes e claro, hai chivatos, e
empezaron a chamar a algúns dos que estaban na formación e claro, a
consecuencia de aquelo a min, con outros compañeiros, xa me mandaron castigado
para Burgos».
Cristino García fixérase famoso no maquis da
resistencia francesa ao ser o protagonista de varias escaramuzas cas últimas
tropas alemáns en retirada. A mediados de agosto de 1944, Cristino ao mando dun
grupo de 36 españoles e 4 franceses, deteñen e capturan un destacamento alemán
composto de 1200 homes, cinco tanques, tres canons e sesenta camións na batalla de La Madelaine a 40
quilómetros de Nimes. O xeneral que mandaba a columna alemá acabaríase suicidando
desesperado por non poder soportar a vergonza de renderse e ver capitular a
mais de 1000 homes ante un puñado de guerrilleiros.
Tamén por culpa da chivatería a
nos trataron de botarnos e botáronos de Burgos. De Burgos volvín a Carabanchel,
de alí a Albacete e de Albacete a San Miguel de los Reyes onde acabei cumprindo
a miña condena.
Cando viñamos de Burgos cara Valladolid, un
garda civil dos que nos conducían preguntounos:
- entón, ¿vostede de onde e?,
¡pois eu son de Madrid!,
- outro ¿e vostede?,
¡pois eu son de Cuenca!,
e cando me preguntou a min eu díxenlle pois eu
son de Galicia, de Ourense;
- pois o Caudillo tamén e de Galicia;
pero eu con esta non me quedei, eu díxenlle:
- mire vostede, os fillos de puta non teñen
nacionalidade recoñecida eh.
Claro, cando dixen aquilo, os meus compañeiros
non sabían onde meterse; eu tamén penso que me pasei pero dicir díxenllo. O
garda asustouse porque a nós tíñanos medo, a min levábanme preso polos pes e a
un compañeiro polo pescozo».
![]() |
| Penal de San Miguel de los Reyes |
«En
San Miguel de los Reyes encontreime cuns camaradas enormes como eran de verdade
e foi unha gran novidade. A ilusión mais grande da miña vida sempre foi de
superarme, eu xa sabía algo de cultura porque preparáronos no Estado Maior como
oficial da República pero na cadea, eu e outros moitos, aproveitamos a condena
como si fora unha gran universidade, con moitas dificultades porque, a comida
era mala e dende logo o ambiente non era nada favorable, aínda así prepareime
hasta o punto de chegar a dar clases durante sete anos; cultura xeral, hasta
álxebra e fixen tamén un curso de francés.
A
clase e a biblioteca que tiñamos quen a dera en Ourense, aquilo valía
millóns, como cárcere non, pero como sitio para educar e desfrutar alí había
unha riqueza.
Había un funcionario, chamabámoslle (Tapa Refuxios),
que lle debín de caer simpático e aconselloume que fixera unha instancia para
conseguir un destino; claro, naquela época un destino era moi importante e nós
si o collíamos era para beneficiar á poboación reclusa. Eu presentei a
instancia pero veume denegada porque o (Tuerto) informou que eu non quería ir
ao catecismo. Resulta que había dous curas, o (Tuerto) malo como o demo e (Dona
Valentina), que era gai. Cando o (Tuerto) se foi cun permiso, un oficial
avisoume de que me volvera a presentar, fíxeno para auxiliar de escola e desta
vez, como (Dona Valentina) non sabía de que ía, firmou e foi así como acabaron
dándome o destino».
Dicía Federica
Montseny que nesa época o cárcere era, para moitos, o único lugar onde se podía
ler con proveito.
O partido
comunista ao que sempre pertenceu Serafín desde 1936 habería de sufrir una
serie de cambios no tempo, tanto na súa ideoloxía mais ou menos pro soviética
como nos seus dirixentes mais ou menos radicais; a pesar diso, Serafín acabaría
sendo un dos seus militantes mais leais, ademais puido haber sido sempre unha
relación correspondida.
O que
Serafín lle podería aportar ao PC, puido que non pasara de defender a súa liña
ideolóxica sempre que tiña ocasión de facelo así como “obedecer”, sen
cuestionar, as decisións dos seus mandos; isto de por si, non sería nada pouco.
A cambio, o partido “aproveitaríase” del e de outros miles de militantes fieis
como el para crecer e sobrevivir ao longo da súa historia.
![]() |
| Penal de San Miguel de los Reyes |
Chegar
alí é o teu destino.
Mais non apresures nunca a viaxe.
Mellor que dure moitos anos
e
atracar, vello xa, na illa,
enriquecido
de canto gañaches no camiño
sen agardar a que Itaca te enriqueza.
Aínda que a aches pobre, Itaca non te enganou.
Así, sabio como volviches, con tanta experiencia,
entenderás xa que significan
as Itacas.
Texto por Luis de Olimpia
Moradelha editora



