Santomé no tempo
(século XVII)
O primeiro bautizo que aparece no primeiro
libro de rexistro da parroquia de Cartelle (xaneiro de 1683), pertence a un
neno de Tercias, (era así como lle
chamaban a Terzas por aquelas datas). Ao recen nacido puxéranlle de nome
Domingos, era fillo de Domingos Martinez e María Feixó, os padriños foran
Álvaro e María Alvarez de Baldaríz. Nese primeiro tomo que se atopa no Arquivo
Histórico Diocesano de Ourense aparecen rexistros dende xaneiro de 1683 a xuño
de 1719
O
segundo e terceiro da lista foran bautizados no mesmo día: domingo, dous de
maio de 1683. Aos nenos puxéranlle aos dos o mesmo nome: Diego, e tamén serían
mesmos os padriños: Diego López e Lucía Villar de Santomé. Os pais de un eran
Andrés Pérez e Juana Hermida, os do outro chamábanse Miguel Pérez e María
Villar, todos de Baldaríz. Esa mesma parella de padriños aparecería varias
veces mais apadriñando a nenos de Baldaríz, Terzas e Santomé. Cando isto
ocorría, adoitaban poñerlle ao bautizado, Diego, si era home e Lucía, si fose
muller. Este feito non resultaría nada estraño e seguiríase facendo ao longo
dos anos vindeiros, xa o di o refrán: o que ten bos padriños bautízase e, pola
razón que fose, estes non debían ser dos malos.
O primeiro bautizado de Santomé, (quince de
agosto de 1683), chamábase Lorenzo; era fillo de Baltasar Martínez e María
López; os padriños foran Miguel Pérez e Eufemia Estévez, todos de Santomé.
Uns
anos antes acabárase de construír a igrexa de Cartelle, a de Santomé aínda
tardaría máis de dous centos anos en facerse. Durante ese tempo os bautizos,
vodas e enterros da xente de Santomé e Terzas serían oficiados en Cartelle, se
supón que os que morrían tamén serían enterrados nese mesmo cemiterio.
A
primeira mención de Cartelle aparece na Idade Media, concretamente en 1141,
cando o castelo de Sande fora doado ao Mosteiro de Celanova. As freguesías ou
parroquias que compoñen o concello de hoxe estaban divididas entre o poder feudal
e o da igrexa. Baixo os primeiros estaban os coutos de Couxil e Couxiliño,
rexidos polo conde de Troncoso, e a xurisdición de Espiñoso polo conde de
Monterrei. Xa na Idade Moderna, Cartelle converteríase nun arciprestado coas
doce parroquias aínda existentes:
Anfeoz (Santa Baia). Igrexa
barroca, 1782
Cartelle (Santa María). Igrexa barroca, finais
do século XVII
Couxil (Santa María). Igrexa barroca, XVIII
Espiñoso (San Miguel), Igrexa barroca, 1749
As Maravillas (Nosa Señora). Igrexa barroca, 1824
Mundil (Santa María). Igrexa barroca, XVIII, XIX
Penela (Santiago). Igrexa barroca, finais XVII
Sabucedo de Montes (San Pedro). Igrexa
neogótico, 1918, 1924
Sande (San Salvador). Igrexa barroca, restos
de románico, XVIII
Santomé (Santo Tomás). Igrexa neogótico, 1904
Seixadas (San Xoán). Igrexa barroca, 1774
Vilar de Vacas (Santa María). Igrexa barroca,
1781, 1785
Aparte das igrexas, existiran e
aínda existen capelas en varios pobos:
A Seara, (San Roque e San Vitorio)
Armada, (San Roque)
Baldaríz, (San Lourenzo)
Montián, (San Xoán)
Nogueiró, (San Xosé)
Lamagrande, (Asunción)
O Santo, Vilar de Vacas, (San
Bartolomé), en ruínas
Parbón, (Aflixidos)
Pereda, (Santiago)
Pereiros, (Perpetuo Socorro)
San
Martiño, (San Martiño)
San Pedro, (San Pedro)
Soutelo, (San Ramón)
Teixugueiras, (Santa Lucía)
Ulfe, (San Pedro)
En Santomé tamén houbera unha
capela onde está agora a fonte do Cruceiro, desta quedaríalle solo o nome ao
lugar, (A Capilla. Se supón que acabaría desaparecendo coa construción da
igrexa rematada en 1904.
A maior parte do espazo deste primeiro tomo
está dedicado a bautizos e solo unha pequena parte a vodas. Neses rexistros
máis que de vodas fálase de monitorias
ou amoestacións. Estas viñan a ser
unhas “advertencias” anunciadas, ben en tres misas de domingo consecutivas, ou
ben expostas en taboleiros das parroquias onde residían os noivos, durante tres
semanas, nas que se detallarían os nomes, parentescos e lugares onde habitaban os
conxugues, por si alguén coñecese algún motivo que puidera impedir o matrimonio.

«A tres de noviembre año de mil setecientos y
siete, yo Bartolomé Rodriguez vicario de Santa María de Cartelle, después de
haber leido y publicado las amonestaciones en tres domingos seguidos en el
ofertorio de la misa maior que dije al pueblo, en que Pedro de Sousa viúdo de
María García, hijo legitimo de Alonso de Sousa y de Constanza de Mendez
difuntos do Carballal, y María López soltera, hija de Matheo López y de su
mujer Eufemia Pascual vecinos de Santomé, y por no aver resultado impedimento
que impída ni dirima el santo sacramento del matrimonio que an contraído en mi
presencia, y de los testigos que lo fueron Francisco Gonzales y Caetano Pérez,
y lo firmo Bartolomé Rodriguez».
Resultaría difícil falar do pasado de Santomé
sen contar con Cartelle e a influencia que sempre tivera a relixión naqueles
pobos e naquela xente. Cara Cartelle, chamárase Xurisdición, Concello, Freguesía ou Parroquia, con feira ou
sen ela, sempre habería algunha necesidade de acudir, así se acabou facendo
máis vida nesa dirección que na do resto dos pobos do arredor. A “necesidade”
da igrexa viñera dada polas normas relixiosas obrigatorias de bautizos, vodas e
enterros que, cedo ou tarde, acabarían afectando a todas as familias do lugar.
Segundo as normas vixentes das parroquias de
Cartelle e Santomé para consultar os libros, non se poderían ver rexistros dos
últimos cen anos. O que quere dicir que seguiremos dependendo de Eladio da Cruz
e, o probe, leva varios días loitando por seguir vivindo nunha cama de
hospital.
Sensacións: sala de
arquivo deserta e fría, abrir pola primeira páxina un tomo de grandes
dimensións que alguén acaba de deixar encima dunha mesa. Dúbidas de estar
invadindo algo íntimo, gardado aí dende fai máis de trescentos cincuenta anos.
Asentos de bautizos cos nomes dos nenos, dos pais e padriños, que existiron
porque están escritos aí. Que houberan existido igual de non estalo, pero entón
non se sabería, e agora sábese. Ánimo entón de seguir mirando, porque a Eles
seguro que non lles houbera desgustado darse a coñecer despois de tanto tempo.
Ledicia cada vez que aparece o nome de Santomé
nalgunha das actas, saber que nese libro existen rexistros de sete pobos máis. Dificultade
para descifrar os textos, cunha fermosa letra pero tamén complicada caligrafía.
Empezar tomando notas en papel e lapis,
vedado bolígrafo. Ao ver que así apenas se avanza, acabar fotografando as
páxinas que mais interesan para descifralas con calma mais tarde. Aínda así,
catro horas que se pasan sen decatarse, o mesmo que o frío. Saír de alí con
moitas dúbidas pero cunha certeza: volver outro día.
Texto por Luis de Olimpia
Moradelha editora