Dito 120 : Lembranzas de Fankín

 


Lembranzas de Fankín


«Eu son Balbino, un rapaz da aldea. Coma quen di, un ninguén».
    
Así comezaba o libro de Xosé Neira Vilas: Memorias dun neno labrego.

Todo parecido do que se vai contar aquí con ese libro, podía non ser unha casualidade. Fanquín, que era como lle chamaba a veces cariñosamente súa nai ao personaxe desta historia, tería moito en común con Balbino. Calzado con chancos e co pantalón remendado axudaría a seus pais en case todos os traballos que facían eles; desde carrexar feixes de herba para o gando, ir as piñas e a leña para o lume, sachar o millo e as patacas ou ir coas vacas cara o monte. Quizais tiña unha pequena vantaxe: que tanto seus pais como seu irmán como el mesmo, traballaban no que era deles, mentres que Balbino e os seus faríano nas terras do amo.

«Eu estivera a punto de nacer nunha cociña se non fose porque alguén axudara a miña nai, que se atopaba soa nese momento, a subir á súa habitación no último instante e alí asistila no parto. Isto ocorría o oito de febreiro de 1950. Dous días mais tarde viaxarían o que ía ser meu padriño e meu pai á Vila, aproveitando que era día de feira, para comprar carne de vitela e pantrigo para a recen parida así como asentarme no rexistro civil.

A viaxe de ida non sei como lles fora, aínda que daquelas non sería nada estraño que fosen andando; a de volta sería subidos a caixa dun camión case abarrotada de xente con vultos da compra na feira. Á altura da igrexa de Santa María e baixando cara Barral, ao camión caeulle a transmisión e malamente podía reducir a velocidade só cos seus freos. A xente que ía subida, ao darse de conta do que pasaba, que cada vez o coche collía mais velocidade e ver que se aproximaba unha curva moi pronunciada, empezou a tirarse do camión en marcha. Os meus familiares tamén acabarían saltando, coa consecuencia de que meu padriño mancárase nunha perna e tivera que volver dende Barral montado nunha burra do Moca da Hermida.

A casa que aparece na foto, onde nacera e onde me tocara vivir hasta que tiven nove ou dez anos, compráranlla meus pais de recen casados a Herminio, e viña a ser a metade de toda a vivenda que fora de seus pais: Cristalina e Ausencio. A outra metade era do seu irmán Xosé que vivía con Hortensa e os seus seis fillos compartindo escaleira, parte do corredor e patio con nos que eramos cinco. Ademais a parede que fixeran no seu tempo para dividir a vivenda era tan sinxela que deixaba pasar practicamente todos os ruídos dun lado ao outro.

Así e todo, eu non recordo que iso nos trouxera ningún tipo de problema a ningunha das dúas familias sen parentesco. Ben e verdade que cruzabámonos moitas veces no patio ou nas escaleiras, algunhas saudabámonos e outras non, pero facíase todo dunha maneira moi natural. Durante un tempo que meu irmán mais eu tiñamos a cama pegada ao tabique deles, dabamos golpes dun lado e respondíanos do outro como nunha linguaxe dun “morse” inventado; o sinal podía empezar de calquera dos dous lados pero case sempre remataba coa rifa dalgún dos pais.

Aínda que se falaba de ricos e pobres, naquela época en Santomé ninguén era rico; habería quen tiña mais terras e gando, mataba un ou dous porcos ao ano e non pasaría fame, mentres outros malamente terían para comer. Os nosos veciños, como algúns mais do lugar, podíanse atopar nesta última situación pero saberían saír adiante, con esforzo, pero tamén con moita dignidade.

Eu debía de ter catro anos cando se fixo a fonte do Cruceiro e dous mais cando construíron o transformador coa chegada da luz eléctrica; estes dous acontecementos, sobre todo o da luz, revolucionarían ao pobo. Antes había que ir buscar auga ao Barreiro ou a fonte de abaixo, salvo os que tiñan pozo, que eran os menos; en calquera dos casos, se podería tardar media hora en ir e volver para os que viviamos polo medio do pobo. Coa nova fonte a melloría para todos os veciños acabaría sendo moi notable.

Para que a auga chegara ao Cruceiro dende o Barreiro, houbera que facer unha canle por todo o camiño, moito mais profunda no Mesón xa que tiña que ter a caída necesaria para que a auga non estancara. A cañería era de cerámica e había que unila con cemento nas xuntas. Tamén se fixeran unhas arquetas intermedias para reparar posibles avarías; unha desas anomalías non tardaría moito en acontecer, sería que as raíces das arbores que estaban preto do camiño acabaran meténdose no conduto chegando a obstruílo por completo. O problema solucionaríase bastantes anos mais tarde, substituíndo aquela rede de cerámica por outra de mellor calidade.

Si levar a fonte ao Cruceiro supuxera un cambio considerable, o da luz eléctrica sería toda unha transformación da vida dos mais de 300 veciños que habitaban o lugar por esas datas . Pasar da luz do candil ou farol de gas que había que andar con eles dun sitio a outro para poder malamente ver algo, a unha lámpada fixa no teito que alumeaba toda a cociña, sala ou habitación con só darlle a unha chave. E o que viría mais tarde: un aparato que se enchufaba a corrente e poríase a falar ou cantar; poder pasar o ferro á roupa sen andarlle pondo brasas para que se quentara, e non digamos a neveira onde se conservarían os alimentos ou as bebidas moito mellor que na bodega ou na despensa.

Recordo que nos primeiros días da chegada da luz, meu irmán mais eu, competiamos por ser o primeiro en darlle a prender ou apagar; que na cociña só se acendía para cenar, o resto do tempo seguiríase vendo coa luz que daba o lume da lareira ou seguíase usando o candil para aforrar o consumo da luz eléctrica. Aínda que o de aforrar estaba en todas partes: aforrábase no xamón, que poucas veces se comía xa que había que vendelos para comprar os porcos de cría do ano seguinte; outro tanto pasaba cos ovos o leite ou as patacas, que tamén se vendían para comprar aceite, azucre ou bacallau; aforrábase na roupa, que se remendaba hasta non mais poder, ou nos zapatos que só se poñían os domingos para ir á misa ou nalgunha festa que puidera haber, o resto do tempo calzábanse chancos con ferraduras ou chatolas e untados coa graxa dos porcos. O único que non se aforraba era a fame, o frío e o traballo, de iso había de sobra.

Un dos primeiros “arradios” que chegaran a Santomé fora un Telefunken que compraran meus padriños. Como na súa vivenda tamén dispuñan dunha tenda/bar, colocárano nunha repisa da parede de maneira que se oíra por toda a casa. O que mais se escoitaba eran os “partes”que daban un as dúas e media da tarde e outro as dez da noite todos os días. Meu padriño prefería oír a BBC de Londres ou a Pirenaica. A Pirenaica era unha emisora clandestina que dicían que se atopaba na URSS, aínda que case sempre estivera en Romanía. Como sempre estaba a falar mal de Franco e do seu réxime estaba prohibido escoitala. O tío Rubio adoitaba facelo sempre con moito tino por si viña a garda civil ou alguén do pobo que fose doutras ideas e puidese denuncialo. Tamén viña Arximiro todas as tardiñas a escoitar Superman, quen sempre mantiña a orella pegada ao aparato durante o tempo da novela para non perder a atención.  

Miña nai nacera en Ramiras, aínda que se veu a vivir sendo xa moza a Santomé, onde acabaría casando co meu pai e quedándose para o resto da súa vida. Como herdara o que era de seus pais, estiveran uns anos traballando o capital de Ramiras, hasta que conseguiran vendelo, desprazándose desde Santomé. Facer iso ao mesmo tempo que tamén había que traballar as terras que tiñan onde vivían, supoñeríalle un dobre esforzo, moito mais contando con dous nenos pequenos.

A meu irmán e a min deixábanos a miúdo cos padriños que, como eles non tiñan fillos e case sempre estaban na casa para atender a tenda, acabarían facendo de pais con nos. Os recordos que eu teño daquela época son de comer pantrigo, que sempre había porque tamén o tiñan a venda, cando na nosa casa case sempre se comía pan de millo (bica); tampouco se taxaba o xamón nin o queixo e dábanos galletas de vainilla, figos pasos e outras lambetadas que tiñan para vender.                     

O ir e vir dunha casa a outra podíase repetir varias veces ao longo do día. Cando pasabamos polo Cruceiro case sempre estaba Antonio García “baduando”, aínda que a veces paraba de falar para saudarnos. Un día díxonos:
  
¿e logo para onde ides raparigos?
   
e meu irmán díxome a min en voz baixa:
   
dille que imos pro carallo que a min dáme vergonza
   
e claro eu fun e díxenlle:
   
imos pro carallo.

Outro día que andabamos con outros rapaces xogando no Souto, pasou por alí Felisa Olleros que xa era bastante maior e andaba sempre encurvada cun saco ao lombo e empezamos a acantazala, hasta que alguén debeu de avisar ao noso padriño quen acabou pechándonos nunha habitación coas mans atadas. Cando nos preguntaron na casa porque facíamos aquilo, meu irmán, respondéralle:

¡porque Felisa non é unha muller coma as outras!.


Meu padriño dixera que nos acabara soltando porque se acordara de que a el tamén o habían tido preso dunha maneira semellante os fascistas ou a garda civil.

Cando tiña catro anos e medio e meu irmán quince meses mais, leváranos por primeira vez a Ribadavia. Daquelas había que ir andando hasta o Palmeiro e alí coller o Sinxeito que saía de Cartelle e podía tardar mais dunha hora en facer o percorrido de pouco mais de dez quilómetros. Eu da viaxe só recordo ir montado no coche de línea, comer carne “arreglada” nun bar da Vila e facer en Foto Chao o retrato que aparece aquí.

Cando cumprín seis anos mandáronme a escola»




Texto por Luis de Olimpia






Moradelha editora




Publicacións populares deste blog

Dito 122 : De Ensenada aos nosos días

Dito 113 : Familias, casas e cousas (IX)

Dito 118 : Familias, casas e cousas (XIV)

Dito 121 : O mellor e único amigo do Tolo

Dito 115 : Familias, casas e cousas (XI)

Dito 106 : Familias, casas e cousas (IV)

Dito 112 : Familias, casas e cousas (VIII)

Dito 87 : O que se sabe e o que se supón que poido pasar

Dito 116 : Familias, casas e cousas (XII)

Dito 117 : Familias, casas e cousas (XIII)