Dito 96 : Relato documentado

 
Aira e capela de Ramiras



Relato documentado segundo a prensa da época

Chovía forte naquela noite do dez de marzo de 1934 cando chamaron á porta da casa do alcalde pedáneo de Ramiras os axentes de policía Benito Alejos Estevez e Juan Santos Mendez, estes irían vestidos de paisano e querían que alguén de confianza os guiase á casa de Xosé Villar Dieguez (o Furriqueira), veciño tamén do lugar. A idea da policía era detelo como presunto autor dun crime cometido facía xa varios días nos arredores de Velle. O encargado de acompañalos acabou sendo o fillo do pedáneo, Máximo Dieguez Pérez. Unha vez á beira da casa, colocaríanse nalgún punto estratéxico para esperar ao presunto criminal.


La Zarpa 11 Marzo 1934

Mais ou menos a esa mesma hora, dez da noite e co mesmo obxectivo, habían saído do posto da garda civil de Barbantes o cabo Ramón Varela e os gardas Xosé Álvarez Sousa e Francisco Pérez Heras, acompañaríaos como guía e confidente Baldomero Ferro Álvarez, veciño tamén de Ramiras. Tanto uns como os outros ignoraban que podían coincidir alí para efectuar aquel servizo que trataban de levar a cabo no mais grande secreto.

Cando os axentes de policía divisaron as siluetas dun grupo de homes achegándose á casa, deron o “alto á policía” pensando que alí podía estar o Furriqueira. A benemérita respondeu co “alto á garda civil”. Dende ese momento, sen dúbida créndose uns e outros enganados, empezaron a soar disparos das dúas partes e o tiroteo acabaría sendo xeneralizado á vez que gardas e policías tratarían de esquivar a agresión.

No grupo dos gardas alguén gritou “mataron ao cabo”, e nese momento xa habían caído feridos o axente Alejos Estevez e o confidente Baldomero Ferro. O outro axente ao ver que lle deran o seu compañeiro e os gardas seguían a disparar, puxérase a salvo favorecido pola choiva e a escuridade pero tivera que esconderse polo medo aos veciños que saíran á rúa cando escoitaron os disparos e culpábano a el de todo o que estaba a suceder, hasta que este tivera a ocasión de probar a súa inocencia confirmando que era policía. Máximo xa había escapado cos primeiros disparos e volvera a súa casa para dar conta da traxedia, nesa mesma casa tamén se atoparía o chofer do coche onde se desprazaran os dous axentes desde Ourense.

O cabo da garda civil recibira un balazo no peito que lle atravesara o corazón e morrería naquel mesmo instante, nacera en Sobrado do Obispo, estaba casado e tiñan oito fillos, o maior contaba quince anos. O axente de policía tiña unha bala aloxada nunha perna pero non era grave. Baldomero sufrira unha ferida moi grave na barriga por un proxectil que lle perforaría o intestino por catro sitios, o que lle acabaría provocando a súa morte ao cabo duns días, estaba casado e tiñan unha filla de dezanove anos.

Tres días despois o presunto criminal e causante daquela desgraciada liorta sería detido polos propios veciños de Ramiras sen apenas opor resistencia. Segundo el mesmo acabara contando mais tarde, sempre estivera preto dos acontecementos, hasta o punto de estar presenciando o enterro de Baldomero dende un monte preto do lugar. Os encargados de entregalo ás autoridades foran Amancio Rodriguez de 33 anos e Máximo Dieguez.

O Furriqueira tamén acabaría confesando que fora el o que había matado nunha pelexa a un veciño de Piñor de Cea coñecido polo alcume de Bertoldino que, como el mesmo, xa era posuidor de malos antecedentes ante a policía. O cadáver aparecera coa cara desfigurada no pobo de Vilariño, preto de Velle. O motivo sería pola disputa do “botín”: unha becerra e unha ovella que apareceran atadas a unha árbore ao lado do corpo de Bertoldino e que ambos roubaran días atrás nunha casa preto dos Peares.

Puidera parecer que cando un escribe este tipo de crónicas, falando do que ocorrera tempos atrás en Santomé ou nos pobos dos arredores, acabase case sempre contando desgracias e moi poucas veces cousas boas ou graciosas, que seguro que tamén habería, aínda que iso podería ter varias explicacións: resulta que para escribir sobre algo que fai xa moitos anos que aconteceu solo existen dúas maneiras de facelo, falar con alguén que aínda viva e que recorde ben eses feitos ou recorrer ás hemerotecas, como se fixo aquí, onde se podería encontrar algunha información relacionada e fiable, e como se sabe, o tipo de noticias que podían dar os periódicos destes lugares sempre aparecerían nas paxinas de sucesos.

Neste caso concreto notouse unha gran diferencia entre o contado por xente que recordaba un pouco do sucedido en Ramiras nesas datas, co que aínda hoxe se podería atopar na prensa da época. Sen querer entrar en detalles, solo dicir que as persoas que podían andar polos oito ou dez anos cando aconteceu o suceso e se lle preguntou sobre o tema, en ningún caso recordan que o criminal que buscaban as autoridades fose veciño do lugar; un incluso asegura que era alguén da comarca de Celanova que sempre tivera fama de malfeitor. Cando iso non se sostén porque ese personaxe xa non existía cando ocorrera o de Ramiras.

Parece moi común que cando a alguén lle sucedeu algo importante ou transcendental que contar, as primeiras veces adoita facelo tal e como podía haber ocorrido, pero despois de habelo repetido moito ao longo da súa vida, acaba contando o que recorda que contaba, e como o contaba. Si a maiores a historia se vai pasando dun a outro individuo, poderíase acabar contando unha versión que non tería moito que ver co sucedido. «Por iso as historias solo existen por completo cando se escriben».  

Xosé Villar Dieguez si que era de Ramiras, nacera en 1901 e cando tiña once anos fora maltratado por unha tal Carmen Pérez Outomuro, non se sabe si esta sería ou non familiar del.


El Correo de Galicia  (17/04/1912)
  
Noutra nota de prensa de maio de 1928 volve aparecer o citado suxeito, esta vez na compañía da súa muller, Saladina Seara, por intentar agredir cunha navalla barbeira a Cesareo Pérez, tamén de Ramiras.

La Zarpa - 10 Maio 1928

Ramiras sempre “presumiu” de pertencer á parroquia de Macendo e ao concello de Castrelo de Miño, isto notábaselle aos seus veciños cada vez que se comparaban cos de Santomé ou Cartelle á hora de ter mais recursos e mellores servizos uns que outros, pero a realidade era que Ramiras podería haber pertencido á parroquia de Santomé e Terzas e ao concello de Cartelle para mellor comodidade dos seus habitantes, proba diso sería que estes acabarían facendo sempre mais vida nesta dirección.

Sexa como fose a verdade é que os veciños dun e doutro lugar sempre conxeniarían ben entre eles, ata o punto de intercambiar os poucos servizos que podía haber, acudir ás festas e velorios ou emparellarse mulleres e homes.

Antes de facer a estrada de Xestosa a Cartelle, o camiño que unía a estes dous pobos discorría dende a capela de Ramiras, rodeando  o valado da Cerca hasta o Picoto dos Corvos, desde alí baixaba pola Bouza Fría e viña dar ao Mesón. Nos días catro e dezaoito de cada mes, esa ruta poboaríase de xente nun e noutro sentido acudindo con todo tipo de gando, sacos de fabas e millo ou cestos de compra e venda de mercadoría cara ás feiras de Cartelle.


Outra das cousas que motivarían aos veciños de Ramiras acudir a Santomé, era vir comprar ás tendas do lugar, primeiro á do tío Rubio, logo á de Lino García e mais tarde á de Carrizo ou Pepe de Otilia. A compra podíana facer homes ou mulleres en calquera día da semana pero os domingos ou festivos serían os homes os que acudirían a xogar a partida ou tomar café e beber neses mesmos bares. Non sempre sería así, antes de que houbera estas tendas xa existira en Ramiras a de Máximo, entón serían os veciños de Santomé os que acudirían alí. Non se sabe certamente si o Máximo da tenda sería tamén o pedáneo ou aquel fillo que fora acompañando a policía.


Texto por Luis de Olimpia



Moradelha editora






Publicacións populares deste blog

Dito 122 : De Ensenada aos nosos días

Dito 113 : Familias, casas e cousas (IX)

Dito 118 : Familias, casas e cousas (XIV)

Dito 121 : O mellor e único amigo do Tolo

Dito 115 : Familias, casas e cousas (XI)

Dito 106 : Familias, casas e cousas (IV)

Dito 112 : Familias, casas e cousas (VIII)

Dito 87 : O que se sabe e o que se supón que poido pasar

Dito 116 : Familias, casas e cousas (XII)

Dito 117 : Familias, casas e cousas (XIII)