Dito 103 : Familias, casas e cousas (I)

 


Familias, casas e cousas (1)


A casa que queda detrás do cruceiro de Santomé fora de Saladina e de seu home, Delmiro Fernández Méndez, de Macendo. Tamén na igrexa de Macendo sería onde casaran o día de Santo Tomás de mil novecentos vinte. Saladina Yañez Rodriguez nacera o día nove de setembro de mil oitocentos noventa e seis e foi bautizada dous días despois na igrexa de Cartelle. O matrimonio tivo, que se saiba, tres fillos, unha muller e dous homes. Saladina tamén era irmá de David (o Gaiteiro), seus pais chamábanse Xosé e Preciosa.



Antes de nada dicir que estes datos, e outros que irán aparecendo, están recollidos do Arquivo Histórico Diocesano de Ourense. Veñen a ser libros de rexistro de bautismos e casamentos celebrados na parroquia de Cartelle nunha época que aínda non existía a de Santomé. Dicir tamén que, segundo a lei de protección de datos, neste arquivo non se poderían consultar rexistros dos últimos cen anos.

O sentido que teñen estas paxinas, non sería tanto o de querer dar unha “información” que calquera interesado podería conseguir si quixese nese mesmo lugar, senón profundar algo mais falando dun tempo pasado e da vida dun pobo coas súas xentes que precederon á nosa época. Así poderán verse historias de familias, casas onde viviran e incluso anécdotas que se fosen recollendo en conversas con xentes que xa non están.

Fronte ao cruceiro e do outro lado da rúa estaba a casa que fóra de Isabel e Severino. Isabel era a filla mais nova de Juan Armada e María Villar, que chegaran a ter catro pero dúas, Xulia e Elvira, faleceran ao pouco de nacer. O outro irmán, Antonio, acabaría casando coa tía Otilia. Severino Dieguez Bande naceu o seis do Nadal de mil oitocentos sesenta e oito, seus pais chamábanse Juan e Inocencia que tiveran catro fillos máis: Matilde, Tomás, Amalia e Valentín. Isabel e Severino tiveron, que se saiba, catro, tres mulleres e un home

Durante parte do tempo que Severino e Isabel viviran no Cruceiro, Lino García tamén abrira unha tenda bar fronte a súa casa, que mais tarde acabaría cambiando pola do lado, a que habitara Xosé Monea coa súa familia. Os camións que viñan desde Ourense con mercadorías para a tenda de Lino, baixaban dende o Mesón pola Castiñeira e tiñan que dar a volta no Cruceiro para volver subir de cara. Como o espazo era tan xusto, a veces tocaban nas paredes das casas da tía Saladina e da tía Isabel e, para que isto non ocorrera, cada unha das mulleres poñíase pegada a súa casa entre o camión e a parede, feito que volvería a manobra totalmente imposible e, mais dunha vez houbera que recorrer aos homes do lugar, que daquelas habería moitos, para axudar ao camión a virar. 

Sempre no Cruceiro, pero ao seu lado dereito, estaba a casa dos García. O apelido García aínda non aparecía en ningún dos nomes da xente de Santomé no Catastro de Ensenada (1752). A rama que se coñece no lugar procede do pobo da Seara, nos arredores de 1830. Xulián García Seara era fillo de Ignacio García e Xosefa Seara, naturais da Seara. Xulián casou con Xosefa Pérez, filla de Lázaro Pérez e Xosefa Dieguez, de Ramiras. Non se sabe a razón pola que chegaran a vivir en Santomé, pero non serían os únicos que fixesen algo parecido.

O matrimonio tivera, que se saiba, dous fillos: Miguel e Lino. Lino García Pérez naceu en Santomé o vinte e cinco de setembro de mil oitocentos sesenta e dous. Estudou, fíxose mestre e puxera escola en Seixadas hasta o seu falecemento dun cólico de apendicite, ocorrido nesa mesma escola. Antes de que iso sucedera, incluso de solteiro, aparece de padriño nos bautizos de varios nenos e nenas que nacían no lugar, entre eles, a tía Saladina ou Lino Dieguez, fillo da tía Estrela.



O nove de novembro de mil oitocentos noventa e oito, cando contaba trinta e seis anos, casara en Cartelle con Xosefa Araujo Cobelas (tía Pepa), de vinte e cinco, veciña de Pereda. Dese matrimonio naceran, que se saiba, cinco fillos: María, Bautista, Elvira, Xulián e Alfredo. Os tres últimos acabaran emigrando cara Arxentina, e por alá quedarían. Bautista sería mais coñecido como o mestre da Cruz mentres que María Virxinia García Araujo, tía María, casou no anexo de Santomé o catro de marzo de mil novecentos dezanove con Antonio Dieguez, o Vertelo e tiveron, que se saiba, sete fillos, cinco mulleres e dous homes. O apelido aínda segue perdurando hoxe nesas xentes, pero con vías a desaparecer xa que os nomes das persoas que o manteñen úsano como segundo.

Un deses fillos, Antonio, emigrara á Arxentina de moi novo e, despois de botar alá unha temporada, volvera sendo aínda mozo pero minguadas as súas facultades mentais. Aínda así puidera levar unha vida “normalizada”, sen ingresos en centros de saúde e sen apenas medicación. Serían rechamantes os seus “monólogos” no corredor da casa ou sentado nunha pedra do Cruceiro, preguntándose e respondéndose a si mesmo, sen meterse con ninguén, incluso interrompendo a súa conversa particular para devolverlle o saúdo a alguén que pasase por alí.

Durante un tempo déraselle por vestirse de militar, así como poñer en letras grandes feitas de chapas de gasosa ou cervexa cravadas na parede da súa casa: viva Franco ou arriba España, tamén se lle daba ben facer frautas con madeira de sabugueiro e aneis con calquera tipo de metais que conseguise. Un día que fora a Ourense, acostumaba a facelo aos domingos dende que había coche de liña, vestírase cunha chaqueta e gorra de militar con galóns e estrelas feitas por el mesmo. De paseo pola alameda atopárase con Xulio Rexente e dous compañeiros mais que estaban a cumprir o servizo militar no cuartel de San Francisco.

Antonio cando viu a Xullo foi saúdalo pero os que ían con el pasarían por un momento de apuro ao non ser capaces de identificar o grado militar do seu amigo, xa que vían moitas estrelas pero con demasiadas puntas que non correspondían a ningún dos rangos que eles coñecían. Au final acabáranse cadrando coa frase: «a sus órdenes», á que Antonio respondera: «tranquilos raparigos que non é para tanto».



A razón de empezar polo Cruceiro a falar destas xentes e  casas do lugar, non sería por casualidade. O Cruceiro debeu de ser desde a súa creación o quilometro cero  onde arrancaban todas as rúas: fose cara o Fondo do Lugar, a Capilla, a Oliveira, o Curro, ou a Castiñeira pola rúa dos Oleiros, (calle de los alfareros), nos escritos da época, ou (calle de los ricos) como, hasta non fai moito, rezaría así na parede dunha das casas.

Ricos en Santomé non había, o que si había eran familias que terían para comer ao longo de todo o ano e outras que pasarían fame. As primeiras puideran haber resultado mais agraciadas polas herdanzas recibidas de seus pais e así dispoñer de mais terras ou gando, o que non lle quitaría o esforzo de traballar esas terras e manter ese gando día a día. As segundas terían que recorrer ao seu enxeño e aínda mais esforzo para administrar as súas necesidades. Aínda así, unhas e as outras dependerían, máis ou menos, dos ingresos en forma de diñeiro que lles podía reportar algún oficio de canteiro, carpinteiro, oleiro ou xornaleiro, xa que a economía que tiñan era de subsistencia e autoconsumo que en poucos casos daría para comprar roupa, calzado, aceite ou azucre.


A frase: (que se saiba), que aparece cando se enumeran os fillos dos matrimonios, faise porque neses tempos habería bastantes nacidos que non chegarían a bautizarse porque falecían antes, así como algúns que non aparecen rexistrados nesta franxa de tempo e poderían aparecer noutra.



Texto por Luis de Olimpia





Moradelha editora




Publicacións populares deste blog

Dito 122 : De Ensenada aos nosos días

Dito 113 : Familias, casas e cousas (IX)

Dito 118 : Familias, casas e cousas (XIV)

Dito 121 : O mellor e único amigo do Tolo

Dito 115 : Familias, casas e cousas (XI)

Dito 106 : Familias, casas e cousas (IV)

Dito 112 : Familias, casas e cousas (VIII)

Dito 87 : O que se sabe e o que se supón que poido pasar

Dito 116 : Familias, casas e cousas (XII)

Dito 117 : Familias, casas e cousas (XIII)