Dito 54 : A escola do Taller

🎵 Anduriña

   
A Escola doTaller
by  Luis de Olimpia


Diario hipotético dunha Mestra:
   Primavera de 1956  
   
<< Creo que mañá empezan tres novos mais, isto estase poñendo demasiado complicado. Así xa serán 55; 39 de Santomé e 16 de Terzas, cando en ningún caso deberíamos haber pasado de 40 en total. Haberá que pedir mais bancos e outra mesa, pero xa non queda sitio onde metelos.
   
Fai tempo que andan dicindo que van facer a escola de Terzas, pero non dan empezado e síntome mais desbordada cada vez. O único que lles interesa os pais e que eu lle atenda os seus fillos, tres horas pola mañá e dúas pola tarde, para que eles poidan ir a traballar as súas terras, pero resulta que eu tamén teño fillos que atender, e terras que traballar>>.
   
Chamábase Hermelinda Orozco  e nacera en Terzas.   
   
Se podía atopar camiñando polos carreiros do Tapado, Os Cortellos, subindo ou baixando A Costa da Veiga, sempre vestida de negro loito rigoroso, pero elegante, con clase. Era o percorrido que adoitaba facer dúas veces ao día, ida e volta, fixera calor, chovera ou nevara, da súa casa en Terzas a escola do Taller de Santomé, camiño que tamén farían os seus veciños, rapaces e rapazas en idade escolar.
   
Non sería estraño volvela a ver de novo, despois da saída da clase da tarde, agarrada a rabiza dun arado en tempos de sementeira, sachando millo, patacas, incluso coa maquina de sulfatar ao lombo. Aí podía perder algo de elegancia, pero nunca a súa dignidade.
   
As súas clases eran impartidas coa disciplina que esixía o réxime da época: Idioma español, rezar antes e despois de cada clase e, sobre todo, resaltar a formación do espírito nacional .
   
Las niñas reciben una educación y una instrucción adecuadas a su sexo. Su preparación
para la vida es diferente a la de los niños, porque también es diferente el cometido que Dios les ha señalado.
Joaquín Ruíz-Giménez Ministro de Educación 1955
   
Non era un “taller escola”, era a Escola do Taller, que era así como se chamaba o barrio das aforas de Santomé; un páramo empinado onde apenas medraban os codesos, solo había unha bodega, a do Tío Vito, un palleiro, o de Amancio e tres canastros. Anos mais tarde chegaría a familia de Antonio Carrizo de Sur América  e transformaríao no que e agora. O edificio da escola pasaría a ser corte do gando; no espazo entre  a escola e a estrada, onde se xogaba antes de entrar e nos recreos, construirían a súa vivenda e, no baixo desta, o bar tenda que perduraría hasta non fai moitos anos.
   
As mesas da época eran planas e rectangulares e tiñan un oco debaixo para gardar o material. Nos bancos sentábanse catro ou cinco alumnos, case sempre de cara a mestra, salvo cando non se cabía, entón engadíanse outros bancos de costas. Aínda que a escola era unitaria e mixta, as rapazas estaban separadas nos asentos dos rapaces. Os maiores, que podían chegar os catorce anos, sentábanse diante; os pequenos, desde seis anos, quedaban ao fondo.
   
Detrás da mesa da mestra estaba o encerado e encima un crucifixo flanqueado dos lados cos retratos de Franco e José Antonio.
   
O primeiro e principal da actividade era dotar os rapaces dos coñecementos  mínimos; ler, escribir e as catro regulas. Os que xa sabían ler, facíano nun mesmo libro. En colectivo tamén se facía estudando nos mapas: os rios, golfos, cabos ou as capitais de países e provincias así como a táboa de multiplicar. Todo isto sempre en alta voz. Non lles resultaría nada estraño, a xente que andaba a traballar, escoitar estes cánticos dende os Cardedos ou as Airiñas.
  
    
Diario hipotético doutra Mestra:
   
Outono de 1960

<< Xa fai unha sema que cheguei a este lugar deixado da mao de Deus onde, por “sorte”, me mandou,  espero que non por moito tempo, a Delegación de Educación.
   
Teño que enfrontarme todos os días a unha “manada” de mais de corenta rapaces e rapazas dende os seis os catorce anos e cun nivel tan variado que aínda hoxe non sei por onde empezar. Admiro a que me precedeu que, a maiores, tiña que “aguantar” un número maior>>.
   
Chamábase Rosa Feijóo e nacera na Manchica.
    
Chegara a Santomé acompañada dun neno de poucos anos e embarazada dunha nena que nacería uns meses mais tarde. Seu marido era dunha familia pequenoburguesa de Celanova alcumada os escultores. Como aínda non se construíra a nova escola, que xa acabaría tendo vivenda propia, fora a vivir a Moradella a casa de Daniel, ou de Elvira, xa que Daniel daquelas andaba navegando polo mundo adiante.
   
Co cambio de mestra cambiou tamén o método de ensinanza así como o nivel de estudo. Pasouse da pizarra e pizarrin o caderno e bolígrafo Bic. En libros de texto apareceron as enciclopedias de Álvarez, que xa se viñan utilizando no plan de estudios primarios , pero agora pasarían a ser imprescindibles as de 1º, 2º e 3º grao onde aparecían resumidas todas as materias da época: Lingua Española, Xeografía, Aritmética, Xeometría, Historia de España, Ciencias da Natureza, Historia Sagrada e Evanxelios.

                                  






A Aritmética daquelas eran os problemas; había un libro de problemas que tiña a mestra e íallos pondo os alumnos, subindo de nivel segundo como estes os foran resolvendo.
   
Nos recreos da mañá repartíase unha leite en polvos que sabía a fariña rancia. Había quen non era capaz de bebela pero tiña que coller o seu vaso igualmente e despois buscar a maneira de que non o viran para tirala. No inverno esta especie de leite quentábase nunha estufa alimentada con serrin traído da fábrica da Seara, esta mesma estufa intentaba quentar o local, cousa imposible, xa que era demasiado pequena para tanta superficie e, por si isto fora pouco, moitos dos cristais das ventás estaban rotos, permitindo a entraba do viruxe que viña do Coto de Novelle.
   
Os xogos dos rapaces no recreo eran variados pero case todos acababan xogando a pelota na estrada que se acababa de abrir entre a horta do Tío Vito e o palleiro de Amancio. As pelotas eran de goma e duraban pouco xa que, cando algunha caía na horta, o Tío Vito estaba sempre pendente para collela e rachala cun coitelo ou unha fouce. Un día que non podía con unha de pel de gato, acabouna levando a un talleiro para rompela coa machada, pero apuntou mal e a pelota saltoulle as narices co cal ese tipo de pelotas serían as que mais se acabaron usando.
   
As rapazas xogaban ao perrojato que viñan a ser uns cadros debuxados no chan dos que ían saltando a pata coxa empuxando co pé unha pedra lisa tendo sempre coidado de que non quedara en ningunha raia, nin tocar estas cos pes. A reina do xogo era Milagros. Tamén era a segunda da que moitos andabamos un pouco namorados; por suposto, a primeira era a mestra.
   
Da mestra da Manchica apenas hai información. Cando pechan a escola do Taller e abren a do Bacelo, desprazase a esta cos seus fillos. Alí vivirá e dará clases hasta 1973 que empeza a funcionar o grupo escolar e todo o alumnado e desprazado a Cartelle.
   
Fai uns días, se consigue falar con ela por telefono. Ten dificultades para recordar e non e capaz de levar unha conversación fluída. Fai anos que quedou viúva e vive sola nun apartamento en Celanova. Algún dos seus fillos está en Madrid e outro en Vigo.
    
A mestra de Terzas pasaría os últimos días da súa vida na residencia de Cartelle, onde deixaría de sufrir con 94 anos cumpridos o 4 de xaneiro do 2015. O loito que a caracterizaba levaríao hasta o seu fin: aos 24 anos perdera a seu pai, aos 32 un neno e unha nena de poucos días, aos 34 ao seu home de 37. Dos tres fillos que lle quedaban, o mais novo, que se acababa de casar, pereceran el e a súa muller en viaxe de voda en 1981 nun accidente de coche as aforas de Madrid. O maior faleceu no 2008 aos 57 anos.

   
Erguerse cada día con semellante lastre as costas e, conseguir estar con boa cara para os demais, sería sen dúbida, a mellor lección da Mestra.




Texto by  Luis de Olimpia





Moradelha editora



Publicacións populares deste blog

Dito 122 : De Ensenada aos nosos días

Dito 113 : Familias, casas e cousas (IX)

Dito 118 : Familias, casas e cousas (XIV)

Dito 121 : O mellor e único amigo do Tolo

Dito 115 : Familias, casas e cousas (XI)

Dito 106 : Familias, casas e cousas (IV)

Dito 112 : Familias, casas e cousas (VIII)

Dito 87 : O que se sabe e o que se supón que poido pasar

Dito 116 : Familias, casas e cousas (XII)

Dito 117 : Familias, casas e cousas (XIII)